terug naar nwz.nl
Menu

Interview over de impact van kanker voor patiënten en hun naasten

15.10.2018
Interview over de impact van kanker voor patiënten en hun naasten

Als je de diagnose kanker krijgt staat de wereld op zijn kop. Maar ook de periode voor de diagnose en de tijd na de behandeling hebben veel impact. Casemanager Wendy Grosz-Boelsma en medisch maatschappelijke werker Pauline Engberts vertellen waar patiënten en hun naasten mee te maken krijgen tijdens deze verschillende fases.

‘Voordat patiënten de diagnose kanker krijgen hebben ze al een heel onzeker traject achter de rug,’ vertelt casemanager Wendy. ‘Natuurlijk is de impact per patiënt verschillend. De een laat alles op zich afkomen en een ander verliest alle gevoel van controle en heeft extra hulp nodig.  Als ze eenmaal weten wat er aan de hand is, en er is een behandelplan, komt er vaak wat meer rust. Ze kunnen zich dan focussen op de behandeling’. Medisch maatschappelijk werker Pauline komt dit ook tegen tijdens haar gesprekken met patiënten. ‘Patiënten krijgen voor het eerst te maken met een ziekte die levensbedreigend kan zijn. Dat roept vragen op. Levensvragen als “Waarom ik?”, maar ook praktische vraagstukken: “Hoe moet het nu met mijn werk, mijn gezin, mijn relatie”. Tijdens de behandelfase komen daar nog de vervelende bijwerkingen van de  behandeling bij. Maar in deze periode kunnen patiënten juist ook vaak in een soort bubbel terechtkomen. Er staat een medisch team voor ze klaar en ze krijgen veel steun van familie en vrienden. Ze hebben een duidelijk doel. Hierbij maakt het natuurlijk wel uit of de behandeling in opzet curatief (genezend) is.’

Het leven na kanker
‘Het is niet klaar,’ is een reactie die Pauline vaak hoort na afloop van de behandeling. Patiënten denken dat hun leven snel weer als vanouds zal zijn, maar dat is vaak niet het geval. ‘Het duurt vaak even voordat er weer vertrouwen is in het eigen lichaam,’ vult Wendy aan. ‘Patiënten blijven vaak moe, kunnen zich slecht concentreren en zijn onzeker op seksueel gebied.’ Pauline: ‘Ook neemt de aandacht van de omgeving na verloop van tijd wat af en de werkgever klopt weer aan de deur. Dat bij elkaar opgeteld maakt dat patiënten juist in deze periode baat hebben bij professionele begeleiding’. ‘Die krijgen ze volop bij Noordwest,’ concludeert Wendy. ‘Met sommige patiënten heb ik 5 jaar na de behandeling nog contact. Pas als de patiënt zelf aangeeft er geen behoefte meer aan te hebben sluiten we deze fase af.’

Psychosociale begeleiding bij Noordwest
Bij Noordwest is naast het fysieke gedeelte van de behandeling ook veel aandacht voor de psychologische gevolgen. Bij de meeste specialismen krijgen patiënten een casemanager toegewezen die tijdens het voortraject, de behandeling en de follow-up fase het eerste aanspreekpunt is. De patiënt kan altijd bij de casemanager terecht. Wanneer patiënten en hun naasten vastlopen in hun verwerking worden zij door hun arts of casemanager verwezen naar medisch maatschappelijk werk. Zij leren zo goed mogelijk om te gaan met de emoties, pijn, vermoeidheid en andere psychosociale effecten van de ziekte en de behandeling. Ook wordt er veel samengewerkt met gespecialiseerde oncologische zorgverleners buiten het ziekenhuis zoals wijkverpleegkundigen, maar ook fysiotherapeuten, diëtisten en psychologen. Zij zijn verenigd in het Netwerk oncologische zorg.

 

Wendy Grosz-Boelsma (links en Pauline Engberts